Undvik att vilseledas av butikernas sommarreor
Sommarrea är ett klassiskt begrepp inom handeln. Det är endast i mycket få branscher som butiker i verkliga världen och online inte tar chansen att rea ut överskott eller utgående modeller. Under juni – augusti har du goda chanser att göra bra klipp. Det gäller dock att du samtidigt är på din vakt. Vad som ser ut som ett riktigt bra erbjudande kanske inte är fullt så bra när du skrapar lite på ytan.
Vilseledande prissänkningar
Att ta del av erbjudanden om prissänkningar på 30%, 40% eller kanske ännu mer på varor som du faktiskt behöver (eller åtminstone upplever att du behöver) är naturligtvis lockande. Samtidigt ska du vara noga med att undersöka om rabatterna gör varorna så prisvärda som de vid en första anblick verkar. Det finns nämligen många exempel på näringsidkare, stora som små, som på olika sätt vilseleder med prissättningen på reaprodukter.
Ett sätt att vilseleda konsumenterna att tro att en vara är mycket prisvärd, är att höja det ordinarie priset kort tid före det att rean startar. Med en höjning kan den procentuella rabatten bli mycket hög trots att den faktiska prissänkningen är blygsam. Med en tillräckligt stor höjning av det ordinarie priset kan näringsidkaren till och med rea ut en produkt med en stor rabatt till ett pris som överstiger det verkliga priset!
För att undvika att bli lurad av detta knep från säljarnas sida ska du se till att undersöka det verkliga priset. För en snabb och enkel kontroll kan du undersöka prisnivåerna hos eventuella konkurrenter. Du kan även använda prisrobotar som exempelvis Prisjakt för att jämföra reapriset med det genomsnittliga priset över tid.
Ett annat knep från mindre nogräknade säljare är att vid rean ta fram varor som inte tidigare har ingått i det ordinarie sortimentet. Det är i praktiken olagligt, men förfarandet är ändå relativt vanligt. Om du träffar på produkter som du tidigare inte har stött på bör du vara försiktigt nyfiken eftersom det är svårt att avgöra prisvärdheten i näringsidkarens erbjudande.
Du kan alltid reklamera en vara
Sist men inte minst bör nämnas något om öppet köp, bytesrätt och reklamation. Öppet köp och bytesrätt är frivilliga åtaganden från näringsidkarnas sida, och för reavaror kan de vara mer restriktiva med dessa åtaganden. Om uppgifter om öppet köp och/eller bytesrätt inte anges på kvittot ska du inte räkna med att du kan lämna tillbaka alternativt byta varan.
Reklamationsrätten följer däremot av lag, och den kan en näringsidkare inte komma undan på något sätt. Du har alltid tre års reklamationsrätt på alla varor, oavsett du har betalat ordinarie pris eller handlat på rea. Reglerna om reklamation återfinns i konsumentköplagen. För en lite mer lättläst översikt av reglerna rekommenderar vi denna artikel hos Hallå Konsument.